Sunday 23 December 2012

Cyst


Korang penah dengar pasal cyst? tau tak ape itu cyst? first time i dengar perkataan cyst from my cousin..tapi masa tu blur tak tau apa..pastu ada pulak tengok dekat facebook my friend cakap costumer dia berjaya kurangkan saiz cyst lepas amalkan herbalife..jadi sebagai seorang yang bernaluri ingin tahu, i pun menggoogle la ape ke bendanya cyst tu..and here it is..

Cyst adalah sejenis tumbuhan dalam kilang ovari..tumbuhan ini mengandungi cecair/fluids, samada air, cecair becampur protien, darah beku, darah haid , minyak dan lemak ataupun lendir..ia jugak boleh disertai dengan tumbuhan daging yang mungkin jenis kanser, rambut, cartilage, tulang dan lain-lain..



Cyst ni terbahagi kepada dua..ada yg normal dan tak merbahaya dan ada yang agak bahaya sampai kena operate..bagi cyst yang tak bahaya, ia sebenarnya adalah karung telur yang tidak pecah pada waktu subur (masa period la kan)..tapi hanya akan membesar pada saiz lebih kurang 5 cm, lepas tu pecah..cecair tu akan diserap oleh badan secara semulajadi..so, no worries..dan ini pulak jenis cyst yang agak bahaya dan kena operate :

  • Hemorrhagic cyst - cyst yang mengandungi darah
  • Ruptured ovarian cyst - cyst yang menyebabkan kesakitan
  • Endometriotic cyst of ovary - mengandungi darah kotor, merosak ovari, saluran fallopio dan rahim
  • Dermoid cyst ovary - mengandungi cecair berminyak dan lemak, rambut, cartilage, gigi atau tulang

Symptom cyst adalah berbeza bagi setiap individu..ada yang rasa sakit dan ada yang tak rasa pape, sedar-sedar je dah ade cyst..biasanya doktor akan bagi pil perancang pada orang-orang yang dikesan ada cyst ni bertujuan untuk stop period buat sementara dan untuk monitor saiz cyst..

Memula i beranggapan cyst akan kena pada orang yang dah kawen je..tapi meleset..sebab banyak review yang i baca dari blog dan article, cyst ni tak mengenal status..asalkan nama perempuan, kita semua berisiko..gulp!! **telan air liur neves** so ladies, rajin-rajin la buat check-up untuk pastikan kite bebas dari cyst dan jugak penyakit-penyakit laen yang mungkin lebih bahaya..mencegah itu lebih baek dari merawati..

**tetibe terasa diri ini macam doktor sakit puan, hehehe..sekian**


No comments:

Post a Comment