Friday 24 July 2015

Petua/Cara Hilangkan Ketumbit

 Hai. Selamat Hari Raya.

Raya punya raya punya raya, sudahnya mata naik ketumbit. Terlebih makan lemang gamaknya. Ekekeke. Rasanya dalam hidup aku ni baru 1st time kot naik ketumbit besar dan sakit dan denyut-denyut camnih. Huaaaaaa. Nangis guling-guling sebab malu nak kuar rumah.

Disebabkan jakun dek pengalaman pertama ni, laju la mintak pertolongan encik serba tahu (Google). Seperti kebanyakan post-post dekat blog lain, diorang dah explain punca ketumbit ni. Ada 2 jenis, sebab liang roma tersumbat, dan macam-macam explanation yang sangat berguna untuk newbie macam aku. Hahahaha. Tenkiu semua. Kalau tak, mata aku mesti tengah bengkak memboyot + tak baik lagi.

Ni masa hari ketiga. Tengah meranum dan denyut-denyut. Bila ngadu kat laki, gelak-gelak je dia. "U tetap cantek dihati I". Ceh. Nak pi potong kaki sat sebab level sweet yang sangat tinggi nak sedapkan hati bini yang tengah meroyan. Hahahaha

Kalau google memang banyak la orang share petua nak hilangkan ketumbit, tapi biasa la aku. Pemalas. Aku malas nak try kalau yang macam agak leceh. Nak yang senang dan cepat. Gitewww. Makanya yang agak menarik perhatian aku ialah tuam dengan air panas dan tonyoh bawang putih.

1. Tuam dengan air panas
Fungsi tuam yang diorang cakap untuk open pores yang tersumbat tu. Ala kira ni adik beradik jerawat jugak la. Tapi sebab dekat mata, panggil ketumbit. Kalau kat bontot, panggil bisul. Ye dak? Ke salah teori aku ni? Ekekeke. Ok, focus. Sambung topic tuam. Aku pemalas nak amek air panas-letak dalam mangkuk-cari sapu tangan-celup-perah-tuam-ulang sampai puas hati. Jadinya setiap kali mandi, aku on je water heater bagi panas yang mana kulit aku boleh tahan, hala je ayor tu kat mata sampai puas hati. Walaupun sekarang musim panas, gagah jugak la aku mandi air panas smpai dah terasa macam duduk dalam kotak sauna. 2 in 1. Merawat ketumbit + membakar lemak. Wakakaka.

2. Tonyoh bawang putih
Lepas dah mandi, dah bagi lemak-lemak ketumbit tu sedikit cair, aku potong bawang putih, picit bagi keluar air dia. Slowly sapu kat mata. Masa memula sapu tu rasa la jugak pedih dia. Yela bawang putih kan panas. Tahan jela. Nak baik cepat kan. Aku sempat buat 3x je. Pagi-tengahari-malam. Esoknya bangun tidur, eh dah kecik ketumbit aku.

3. Gunakan teknik penyamaran

Pakai spec kalau nak keluar. InsyaAllah, terlindunglah ketumbit itu disebalik bingkai spek. Hehehe
Sekian saje petua menghilangkan ketumbit dari aku. Harap anda semua terhibur dan dapat try kalau nanti-nanti ada rezeki naik ketumbit jugak. Serius berkesan dan cepat. Takyah gi klinik pon (jimat duit laki aku). Sehari je terus hilang. Harini aku bangun, tengok cermin, dah boleh tersenyum girang. Hiphiphoreyyyyyyyy. 

Sekian. Harap membantu!


**tapi sekarang tengah hazab nak menahan gatal la pulak. Macam nak tonyoh mata kat simen. Kang terlebih tonyoh, tetiba ketumbit aku besar balik. Makanya, marilah kita tidur. Semoga boleh lupa perasaan tengah gatal ni**


No comments:

Post a Comment