Wednesday 27 June 2012

Manage your Financial


Mendengar guruh di langit, air tempayan dicurahkan..maksudnye, mengharapkan sesuatu yang belum tentu, barang yang ada dah di buang..

Haa, kemain siap ngan peribahasa bagai..ni semua penangan kalah teruk di hujung bulan ni..tapi macam kes aku..peribahasa ni membawa maksud, dengar hujung bulan, terus pergi shopping kencang, sekali bulan ni gaji tak masuk..haa, kesian tak?? kesian kan.. OMG, OMG, camne aku nak meneruskan sisa-sisa hidup aku berbekalkan duit yang tak berape nak merimbun ni?? **hahahahaha, padan muka kau erin, sape suh kau boros??**facepalm** 

Ya, aku sorang manusia yang boros.. memang dah terbukti bila mak aku sendiri cakap aku tangan panas, takleh simpan duit..bukan masalah tangan panas, duit tu terbakar..tangan panas nak berbelanja mengalahkan gaji kau 4-5 ribu sebulan..ye dok?? ye, betul3..huhuhuhu..sudahnye, rasakan kau, rasakan..huahuahuahuahua..

Dulu masa kecik-kecik (takde la kecik sangat pun)..senang citer time skolah la, time masih mengharapkan duit mak bapak untuk survive..masa ni aku rase hidop aku cukup susah..nak beli ape pun kena bagitau mak bapak, itu takleh, ini takleh..so aku sangat lah depresive bila melihat kawan-kawan yang boleh beli itu ini..huaaarrrggggg, kenapa dunia ni kejam..bila dah kerja..ini adalah masa untuk pembalasan..aku kerja, duit cari sendiri..jadi marilah berbelanja seperti tiada hari esok..**jangan tiru aksi ini ye kawan-kawan** bila sampai hujung bulan, garu kepala yang tak berapa nak gatal tu bile tengok balik buku kewangan, perbelanjaan melebihi gaji (mana datang duit lebih tu ek??hahaha)

Bila aku pikir-pikir, ni mungkin kejutan budaya kot..hahaha..ahh lantak lah..duit aku..**masih tak sedar diri lagi, sila lempang saya laju-laju** 

Untuk mengelakkan kejadian cam kat atas tu berlaku kat korang, sila manage financial korang..ikot la step-step kat bawah ni supaya kekal selamat dan tiada masalah hutang dan mampu makan nasik sehingga hujung bulan ye..happy reading..:)

Sediakan Bajet Perbelanjaan
Gaji kau masuk tiap2 bulan kan? tak pun, kau dapat duit poket dari family tiap-tiap bulan kan? sila lah buat bajet ape korang nak buat ngan duit tu.. asingkan siap-siap jumlah yang memang korang kena guna (contohnya untuk bayar bil, untuk makan n untuk benda penting)..baki dari semua keperluan tu baru la bleh gune buat shopping keyh!!

Beli ikut KEPERLUAN bukan KEHENDAK
Okey, baju dah takde, asek recycle, orang tengok pun dah meluat..jom membeli-belah..boleh..tapi sket-sket la..jangan la pulak kau pegi borong satu pasaraya tu sekali gus..beringat derr..pikir dulu sebelum beli, bende yang kau nak beli tu keperluan atau sekadar kehendak nafsu serakah membeli belah..smart thinking bebeh..

Saving
Yang ni aku rase agak penting.. sila pastikan setiap bulan kau ade buat saving walaupun seciput..ye korang, walaupun seciput pun takpe..sebab ape? sebabnye kalau kau betul-betul nazak n terdesak, korang still boleh korek saving tu instead of nak pergi meminjam dari kawan-kawan..itu agak memalukan walaupun aku selalu buat camtu suatu ketika dahulu..masa tu masih belum matang handle financial sendiri..hewhewhew


kenape gambar kaki?? sebab ni la kaki shopping, kaki berjalan, kaki menghabiskan duit dan yang seangkatan denganye..^.^'

p/s : situasi takde gaji tu adalah lakonan semata-mata..nak suh korang menyelami camne perasaan takde duit dan tersangat pokai di hujung bulan..wakaka

2 comments: