Monday 21 July 2014

Puding Caramel


Lama nau dah rasanya aku berkabung tenangkan diri akibat depressed melampau asyik malang bertubi-tubi. ihik ihik. Padahal bukan apa sangat pun nak compare dengan masalah orang lain. Isu Gaza ngan MH17 berganda lagi dari masalah aku yang seciput cuma tu. Jadi, untuk mulakan lembaran hidup baru ni, meh kita mulakan dengan entry masak-masak. Macam pepatah orang dedulu, kenyang perut senang hati. 

Eh, apsal tetiba macam rajin masuk dapur ni? Dan sampai seru nak kawen kot. Tettttt! Salah, salah, salah. Sebabnya bulan puasa camni bila pergi Bazar Ramadan nampak macam-macam, nak beli macam-macam, nak makan macam-macam. Malangnya nafsu tu tak mampu nak masuk semua dalam perut kecik aku ni. Eh, kecik ke? Tetttt!

Jadi untuk menjimatkan kos dan menyahut kempen RM5 Fafau (alahai ayat ni ter-bunyi macam kedekut pulak), aku pun rajin kan la diri buat sendiri puding caramel ni. Last aku buat benda ni masa form 3. Bapak lama gila kan aku dah tak rajin nak masuk dapur. Biasa la, people changed (changed to be the-pemalas-one! Hahaha). Aku buat ni kat rumah sambil menerapkan nilai rajin masuk dapur dekat adik bongsu aku. Supaya bila besar nanti, dia tak malas macam aku. Mulia kan niat aku. Meh tengok hasilnya.

Bahan-bahan :

10 bijik telur
1 tin susu pekat
Gula secukup rasa (untuk buat caramel)
Sedikit esen vanilla

Bahan-bahan ni semua adik aku yang beli sebab dia yang semangat lebih nak main masak-masak ni. Aku layankan aje. Jadi kakak memang camni. Kena melayan. Aku cuma pesan jangan beli barang mahal-mahal, nanti tak jadi, rugi la kita. Hahahaha. Biasala, along dia ni tak reti masak + berkira. Harusla pesan camtu.


Cara-cara :

Memula masak gula sampai cair. Make sure pakai api pelan. Jangan sampai hangus, nanti pahit.Bila dah jadi cam kat bawah ni, letak kat tepi. Biarkan sejuk seketika.


Sambil tunggu sejuk, pukul telur. Takyah beriya kuat-kuat macam nak buat pavlova. Cukup sekadar putih ngan kuning telur tu sebati. Masukkan 1 tin susu pekat dan air (air pun letak 1 tin jugak, sukat pakai tin susu tu). Lepas tu masukkan sedikit esen vanilla. Bila dah puas hati, masukkan dalam loyang yang ada caramel tadi.


Bila dah setel semua, kukus. Kalau nak senang usha, pakai la pengukus yang ada cermin macam i olls ni. Excited rasa bila nampak dia dah mula jadi gebu-gebu cenggini. Ehehe Kukus lebih kurang 30-45 minit.


Dah siap.
Pesanan penaja : biarkan puding korang sejuk dulu sebelum terbalikan dalam bekas. Sebab masa panas dia still lembik. Aku ni ter-excited lebih. Panas-pans dah terbalikan. Dah bentuk tak cantek. Huhuhu


Senang je kan. Adik aku pun happy balik asrama bawak bekal benda ni dan bagitau kengkawan dia buat sendiri. Udah lepas tu kalau balik weekend asyik ngajak aku masuk dapur. Jenuh nak pikir nak masak ape pulak lepas ni. Till then. Daa :)

* Bulan puasa ni aku ada banyak entry pending. Nanti aku hapdate satu-satu ye. :)

No comments:

Post a Comment