Thursday 14 February 2013

Matang


Kalau keluarkan stetmen silap, orang mesti kate "lu ni tak matang la.."..kalau suka merajuk, orang mesti kate "awak ni tak matang la.."..kalau selalu buat bende pelik orang cakap "ko ni tak matang la.."..haa habis semua ada sangkut paut dengan matang..silap sket je, terus declare tak matang..meh kite flashback balik apa sebenarnya yang tak matang tu..

Dulu masa zaman sekolah, taip mesej kat kengkawan "kowang, na kua ta? nati jgn lupew roger taww!" hamboi lembut betul nada dan intonasi sebutan..mengalahkan orang takde gigi bercakap..dengan mengeja tak cukup huruf, kesian cekgu sekolah mengajar bersungguh-sungguh..last-last  anak murid dorang sensorang becakap guna bahasa penduduk marikh..bila dah besar sket baru la reti bahasa oo gediknye guna bahasa macam tu..ok, dah matang sket..

Dulu masa memula kenal cinta, kalau ade boypren gepren keje nak expose je..bia orang tau kononye dia tu hot stuff, dia ade boypren ade gepren..gambo kat frienster (yela, zaman dulu pesbuk takde lagi) sume gamba laga-laga kepala ngan cinta hati..sampai orang laen yang rasa meluat nak tengok profile dia..bila orang komen mula nak melenting cakap jangan jaga tepi kaen orang..sebenarnye adek-adek yang tak matang hoi, tu bukan jaga tepi kaen, tapi kakak-kakak abang semua cuba nak bagi korang tu sedar diri..sekarang bila dah selalu bercinta putus bercinta putus, baru reti bahasa nak cover-cover sket..haa, setapak lagi dah matang (tapi ni pun tak semua yang sedar..)

Dulu masa tak cukup umor, bila mak bapak tegur sket mula la nak hentak-hentak kaki masuk bilik sambil hempas pintu kuat-kuat..rasa puas hati habes la kan buat macam tu..konon hebat boleh protes..pastu berkurung dalam bilik lelama sampai mak bapak pulak yang kena merendah diri pegi pujuk..haisshhhh bebudak..sekarang baru la sedar oo tak perlu kot sampai camtu nak protes..boleh cakap lelok kot..haa, dah makin matang kan..

Malam semalam sebab bosan sangat takde ape nak buat, aku godek la entry lama kat blog ni..mak aih, dulu camni ke gaya penulisan aku?? tak profesional langsung..dan sebab dalam topic matang, aku kategori kan dulu aku menulis blog tak matang..hahaha, sebab aku banyak guna shortform macam hantar mesej kat jiran sebelah rumah..hahaha, pengaruh SMS la tu..kata short, tu yang habis semua konsonan aku buang..asal boleh paham je..mintak maaf la ye..sekarang aku cuba untuk membuat cara penulisan aku menjadi matang..(walaupun kekadang aku mengeja tak betul sebab huruf 'i' selalu jadi 'e'..bak kata syafiq, bad habit die hard..hehe)

Haa dah paham ke idok? bila dah tua bagka ni tolong la ye jangan buat perangai tak matang..kang ada pulak yang meluat nak layan..yela, kalau silap sket tarik muka, sentap, emo seharian..hadoiii jenuh la pulak kan nak mengadap..jadi pesanan penaja untuk hari ni, apa kata yang mana perangai tak matang lagi tu, belajar untuk kawal keadaan dan jangan ikot perasaan, baru la matang tahap boleh kawen terus..okey tak lawak dan takde kena mengena..bye..

tapi tahap tak matang aku belom mendorong aku untuk menaip sebegini rupa..choiii, tak paham gua..:)

No comments:

Post a Comment