Monday 20 May 2013

Kawan Sama Tarikh Lahir + Karangan Sekolah Rendah


Panjang kan tajuk entry aku kali ni. Sekali sekala tukar selera nak buat gempak bagi tajuk panjang-panjang. Korang layankan jela bebelan bodoh aku time bosan nih. Kalau nak cakap pasal motif, memang takde. Level nak buang masa je nih.

Korang ada kawan sama tarikh lahir? Aku ada. Baru jumpa. Dah lama sebenarnya aku berangan nak ada kawan sama tarikh lahir, tapi sebelum ni susah nak jumpa. Yang jumpa selalu awal sehari lewat sehari je. Bila aku umur 25 tahun baru aku berpeluang jumpa kawan sama tarikh lahir. Seronok beb. Banyak benda yang otak aku ngan beliau akan link sekali. Kadang-kadang dengan jelingan je dah boleh paham maksud tersirat. Kalau buat lawak jangan cakap la, bersahut-sahut macam katak panggil hujan musim banjir. Boleh bawak gelak sampai terkencing dalam seluar jugak la kadang-kadang. Memang tahap bodoh gila aku rasa.

Kebetulan tadi aku lepak ngan kawan sama tarikh lahir aku. Topic sembang takyah cakap la, stok tiga hari bercakap tak henti pun tak habes lagi. Tadi terselit la cerita pengalaman accident sebab malam semalam  beliau baru bantai divider jalan dengan alasan mengelak kura-kura melintas. Bodoh kan beliau. Aku ingat beliau nak sedih sambil nanges pekup muka kat bantal sebab kereta beliau masuk bengkel. Rupanya silap. Beliau masih boleh gelak sambil melawak bodoh. Aku pulak yang nak tolong feel-kan sedih untuk kereta beliau. Cis! Boleh lak kata kalau zaman sekolah rendah best ni, boleh buat karangan panjang pasal pengalaman.

Yela time sekolah rendah kan ada kena buat sambung karangan tu. Ala korang tak kan tak ingat kot.  

“ Pada hari minggu lepas, saya dan keluarga saya pergi bercuti ke Cameron Highland. Kami bertolak dari rumah pada jam 10 pagi. Pada awal perjalanan kami berasa sangat seronok, tiba-tiba……. (sila sambung karangan ini tidak lebih dari 300 patah perkataan.)”

Pastu ada sejenis lagi yang kena sambung perkataan jadi karangan.

“ Cuti sekolah – pergi bercuti – Cameron Highland – seronok – elak kura-kura – eksiden – kereta pusing – fobia.”

Haa dah ingat? Tapi jenis kedua ni selalu jumpa kat kertas soalan Bahasa Inggeris. Benci aku sebab masa tu dungu gila dalam English (sekarang pun masih tak berapa nak celik English, huhuhu). Setiap  "-" aku selalu letak and, in, on, after that dan kata sambungan yang seangkatan denganya. Bongok kan. Benda senang pun tak tau. Kalau sekarang bagi aku soalan camni memang aku goreng habes.

Kesimpulannya aku seronok sebab ada kawan sama tarikh lahir yang gila dan character sama ngan aku. Dan kesimpulannya jugak, kalau boleh masuk sekolah rendah balik, kompem aku cemerlang. Sekian, aku sayang kau sahabat! ...tapi tolong jangan smoking banyak sangat kalau melepak. Rambut aku bau asap dan aku malas nak syampu! Harap anda baca. The End.

gambaran wajah kura-kura yang kawan sama tarikh lahir aku cuba nak elak semalam.


No comments:

Post a Comment