Friday 21 September 2012

Dilema anak Sulung


    Masa kecik2 dulu aku benci jadi anak sulung..kenapa? sebab sume benda nak kena belajar n buat sendiri..bila ade keje sekolah, especially pendidikan seni yang request otak jadi creative, aku failed..yela, membe2 datang sekolah bawak hasil yang menberansangkan..tapi aku bawak hasil karya budak darjah 3..sesuai ngan umor la kan..bila tanya dorang, mesti cakap, kakak kite tolong buat semalam..demm u..untung la kau ade kakak..sket2 kakak tolong, sket2 abang tolong..tapi aku, sume kena buat sendiri..berdikari abes beb..

     Hal buat kerja sekolah dah satu, pastu kire hal penampilan pulak..disebabkan aku anak sulung dan takde pengaruh cantek dari kakak-kakak, dari kindergarden sampai masuk sekolah menengah aku rasekan aku sangatlah selekeh..tudung tak berlipat, muncung kedepan, memang takde style langsung..tu belom kire pegi sekolah dengan muka suci yang tidak di nodai oleh selapis bedak pun..oh, can u imagine that..how selekeh erin ismail that time..

Pastu bila balik kampung, sedara mara sepupu sapapat pakcik makcik tok nenek semua menaruh harapan yang tinggi..dorang selalu cakap, along  kena blajar rajin-rajin, jadi pandai, masuk unibersiti, dapat keje elok n best..nanti adek-adek pun ikot jadi cam along..oh tekanan sungguh diketika itu..camne kalau aku tak belajar rerajin, camne kalau aku tak pandai, camne kalau tak dapat masuk unibersiti, camne kalau nanti dah besar jadi penganggur? Omg, sawan kejap..

Pastu time baru nak up (dalam umur 16-18), kengkawan selalu ajak melepak, chill sana sini..tapi aku selalu tak dapat ikot..sebab ma kate tak elok melepak merewang tak tentu hala..nanti adek-adek tengok, dorang pun terikot perangai tu..kalau.kuar pun tak leh balik lewat..balik malam apetah lagi..maximun sampai kul 7 malam..kalau lambat mesti tepon banyak-banyak kali n tanye dah tak nampak jalan nak balik umah ke?huhuhu..aku rase masa tu parents aku sangat lah tak cool sebab semua tak boleh, semua nak kongkong..tapi aku memberontak dalam hati je..takde la sampai nak lari dari umah n ikot bf cam bebudak sekarang ni..syukur masih lembut hati ini..:)

Masa zaman baru nak up tu jugak, kengkawan dah ramai yang pakai hp..mase tu Nokia 3310 tengah top..uisshhhh teringin betoi nak ade hp sendri..abah dengan tak agak-agak bagi hp sori erricson yang die dah tak nak guna..yang besor gedabak tu..alaaa, yang buat tuju anjing pun mati tu..hahahaha..aku malu nak guna..tapi sebab tepaksa n takde pilihan, sebat jugak (lagi pun masa ni dok asrama, takde sape pun nak tengok hp gedabak aku melainkan bebudak dorm..yela, bawak hp pun sorok-sorok sebab takot kantoi ngan warden)..wakaka..hujung tahun form 5 baru la dapat merasa pakai hp Nokia 3310 tu..suker nye dalam hati..

Tapi tengok adek aku sekarang sume rilek je..nak pegi sekolah siap cakap, "ma, arini nak 3 hengget..nak makan nasik ayam kat sekolah"..bahagia hidop korang..pastu hp lak senang je dapat..baru skolah rendah dah pakai hp..siap request nak upgrade lagi..untung.laaa..baju sekolah ma still tolong ironkan sampai sekarang..padahal time aku dulu kalau tak silap darjah 6 dah buat sendiri semuanya..kalau aku dulu membe laki nak kol tanya keje sekolah pun takot-takot nak angkat..tapi farid rilek je gayut ngan gf die depan kitorang anak beranak..cool betul ma ngan abah sekarang..nica lak g sekolah kemaen melawa..siap compact powder n lipgloss..amboi canteknye dia..macam ma kate, pengaruh kakak..ape yang aku buat sume nica nak buat..adek kakak, ape leh buat..hehehe

Apa pun aku bersyukur sebab jadi anak sulung..sebab dulu ma abah tegas n garang-garang, hari ni aku jadi orang..kalau dulu selalu kena marah, sekarang aku marah dorang balik..eh? memain je, hehehe..aku bersyukur jugak bile dengar ma abah cakap kat adek-adek blajar rerajin nanti jadi macam along..ade banyak duit, nak apa pun bleh beli sendiri..(kembang semangkuk walaupun sebenarnye aku tak banyak duit pun, hahahaha)..aku suke jugak bila parents selalu harapkan aku buat keputusan penting n selalu mintak pendapat..terasa diriku begitu berharga..hahaha..kalau dulu aku benci jadi anak sulung sekarang aku suka jadi anak sulung..sebabnye rase macam ade kuasa dan pengaruh besar dalam family, ade hak nak bersuara,aku bleh buli adek-adek, bleh eksyen dan tunjuk pandai kat dorang (haha, yang ni hampeh)..yang paling penting aku berjaya jadi role model yang agak baek kat adek aku..walaupun aku bukanlah bleh masuk kategori super kakak lagi..tak kesah, cukup la ngan ape yang ade sekarang..syukur ya Allah..;)

masa kecik-kescik..

dua budak gemok..

farid n nica..

K.A.M.I

ni muka dah beso sensorang..dari kiri :
- si along yang suka perasan gojes depan adek-adeknye..
- si farid yang dulu pipi kembong sekarang dah kurus dan tinggi dan hensem..hahaha, hensem ke doi??
- si adek yang suka plesing, ade hati nak celen si along tu..huahuahua

No comments:

Post a Comment