Monday 24 September 2012

Gua Tempurung


Have u guys knows about the Gua Tempurung? last weekend we olls cari activity yang a bit mencabar instead of jalan-jalan makan angin saje-saje seperti selalunye tu..saje nak bagi otot ni bekerja n lasak sket..:)

For those yang sekadar pernah dengar, tapi tak pernah amek tau pasal Gua Tempurung ni..meh i cite sket..Gua Tempurung ni ialah sebuah gua batu kapur yang terletak di Gopeng, Perak..gua ni juga merupakan salah satu gua yang terbesar kat Semenanjung Malaysia (waaaaaaa - nada jakun)..nape bagi nama Gua Tempurung? sebab kononye bentuk gua ni macam tempurung kelapa..kalau tak caye bleh datang tengok sendiri..:) panjang gua ni almost 1.9 km dan dipercayai wujud sejak 8000 SM lagi..wowww, lame gileee kan..

Apa yang best pasal Gua Tempurung ni, dia ada lima kubah besar yang bentuk dia macam tempurung..stalagmit dan stalaktik yang ade dalam setiap kubah adalah berbeza dan sangatlah menarik bagi pencinta alam semulajadi macam we olls ni (eh tak semena ngaku pencinta alam, haha)..suhu, aras air, kandungan batu kapur dan marmar dalam setiap kubah jugak adalah berbeza ye tuan-tuan dan puan-puan..

Memandangkan Gua Tempurung ni ade kat Gopeng, tak lah jaoh sangat untuk we olls sampai ke sana..lebih kurang 27 km, 30 minit perjalanan dari Ipoh..kat sini ada banyak track yang kita bleh pilih..sesuai dengan tahap lasak dan kekentalan otot-otot u olls ye..dia ada 4 track yang berbeza..harga dan tahap mencabar setiap track pun berbeza jugak..jadi sila buat pilihan yang bijak agar tidak menyesal di kemudian hari..kitorang amek Tower of the World, tiketnye RM9..last-last menyesal sebab tak puas..huhu

Apa? takot nak masuk gua? jangan risau..since that Gua Tempurung ni merupakan salah satu tarikan pelancong untuk datang ke Perak, ia adalah gua yang mesra pelancong..sebabnya kat gua ni dah ada lampu, titi, tangga dan macam-macam kemudahan awam yang lain lagi untuk memudahkan kita para peneroka gua sekalian..kalau nak yang lasak lagi, redah sungai dalam gua pun boleh tau..teruja tak? hewhewhew

Pssstt, gua ni pernah jadi tempat komunis menyorok masa zaman perang dulu..hati-hati..mulut jangan capoi..kang terjumpa, naye..ekekekeke..


cantek cuaca pagi ni..gunung tu macam kat kota kinabalu dah gayenye..:)

muka segar dan tak penat lagi..

yeayy dah sampai..semangat nih..



jumpa bebudak yang nak masuk gua jugak..mintak tolong dorang amekan gambo..sebagai balasan, kena amek gambo dorang sebab dorang tak bawak camera..hye korang, nah gambo korang..:) 
(kena korang-korang jela, sebab berkenalan tak tanya nama..silly me :p)







khazanah tinggalan pelombong bijih timah yang ade dalam gua ni..

kenapa lah muka i yang paling gelap..huhuhu



walaupun jalan je, tapi peluhnye ngalahkan orang joging..nasib baek ade satu port tu sejuk je..macam pasang ekon..kat sini boleh rehat-rehat keringkan peluh jap..:)

pakej TOW sampai sini je..sape yang amek track yang lagi jaoh boleh teruskan perjalanan..we olls sampai sini je sebab pasni kena masuk air, so tak sesuai untuk orang yang bawak camera n pakai cantek-cantek macam we olls..huhu

berehat-rehat sebelum patah balik ke pangkal jalan..

jalan sket amek gambo..

jalan lagi sket, amek gambo..haisshhh

i dunno why..mostly pic yang snap dalam gua, tak kira la sape yang snap..result dia macam ni..ppffffftttt..(pakinsen sensorang, huhu)

macam istana kan..



dan ni pic fevret pada hari tu..seriously, niceeeeee

cer teka tengah buat ape ni?

keganasan mini terhadap pokok buluh..tanda kawasan kononnye..:)

Tower Of The World..

balik dari Gua Tempurung tu, moh la kite bermandi-manda kat Ulu Chepor..




Complete la sudah weekend we olls ngan aktiviti sehat lagi berpekdah..tapi seriously pasni nak repeat pergi Gua Tempurung tu..nanti nak amek track yang lalu air tu lak..kalau ade masa, pergi la Gua Tempurung ni tau u olls..cantek sangat, kompem teruja..tak tipu ni..

pesanan penaja : kalau nak gamba dalam gua cantek cam kat atas ni, belilah Nikon 1..kompem tersenyum lebar, tak payah pasang flash pun..thums up untuk Nikon 1..;)

No comments:

Post a Comment